• Łeba 2018

„Czcijcie morze, ale ziemi się trzymajcie.”

Lucy Maud Montgomery

W tym roku szkolnym hasłem przewodnim Zielonej Szkoły były słowa autorki lektury „Ania z Zielonego Wzgórza”. Uczniowie z klas: IV,V,VI,VII pod opieką pań B.Gajewskiej, I.Kutyły Paduch, G.Frankiewicz i E.Spilskiej spędzili tydzień nad polskim morzem w Łebie. Pogoda nam dopisała. W słońcu mogliśmy podziwiać uroki nadmorskiego miasteczka i uczyć się w praktyce.

Miejscem, w którym się zatrzymaliśmy był ośrodek Star Łeba. Piękne pokoje, smaczne jedzenie, pełen niespodzianek plac zabaw uatrakcyjniały nam pobyt.

Młodzież zdobywała wiedzę z zakresu historii, przyrody, języka polskiego, plastyki, techniki, geografii, j.angielskiego.

Pobyt rozpoczęliśmy od zwiedzania Łeby. Zapoznaliśmy się z historią miasteczka oraz okolicznych latarni. Poznaliśmy wiadomości na temat zjawisk przyrodniczych związanych z morzem i plażą. Obeszliśmy wzdłuż i wszerz wybrzeże.

Wtorek był bardzo „pracowitym dniem”. Spędziliśmy go na wydmach. Część trasy pokonaliśmy melexami, a resztę na własnych nogach. Nie wiedzieliśmy, że wspinanie po piasku zabiera tyle energii. Podczas wędrówki pani Grażyna Frankiewicz prowadziła lekcję przyrody związaną z krajobrazem nadmorskim. Na plaży odbył się chrzest dzieci, które pierwszy raz były na Zielonej Szkole. Graliśmy w piłkę, spacerowaliśmy, badaliśmy temperaturę wody, wygrzewaliśmy się w słoneczku.

Popołudnie we wtorek spędziliśmy ucząc się historii w skansenie w Klukach. Była to niezwykła lekcja historii w terenie. Poznaliśmy życie „Słowińców”. Zdobyliśmy informacje na temat: kultury Słowińców, szachulcowych budynków czy wydobywania i przetwarzania torfu. Wieczorem uczniowie mieli zajęcia z  j.polskiego, podczas których pisali list do rodziców, opisując walory muzeum w Klukach.

Środa była dniem nauki i rozrywki. Zaraz po śniadaniu udaliśmy się Dinobusem do Parku Dinozaurów. Spędziliśmy tam czas aż do obiadu. Poznawaliśmy zagadnienia z przyrody, techniki, plastyki, historii. Uczniowie wystrzałowo bawili się w Kinie 7D,  Labiryncie Magicznych Luster, Domu Strachów. Wytrwale wędrowali przez bagna, by poznać historię dinozaurów. Nie zawahali się przed odwiedzeniem siedziska hobbitów. Wielkiej sprawności i siły wymagała jazda pojazdami Flinstonów. W tym samym dniu, po obiedzie, odbyliśmy rejs statkiem pirackim – Gryf.

W czwartek spędziliśmy dzień kupując pamiątki, odkrywając wszystkie zakamarki Łeby , badając uroki plaży, smakując lody.

W czasie pobytu na Zielonej Szkole mieliśmy również lekcję z panem zajmującym się wydobyciem bursztynu. Opowiedział on nam o pracach prowadzonych na tutejszej plaży, opisał jak ciężkie jest życie poszukiwacza bursztynu. Zaprezentował swoją kolekcję bursztynu, a nawet podarował nam drobne upominki w postaci bursztynowych kamyczków.

Jak każdego roku, również w tym odbyliśmy lekcję religii udając się na nabożeństwo majówkowe.

Niestety wszystko, co dobre kończy się szybko, więc musieliśmy wracać. Jednakże już planujemy, gdzie wybierzemy się w przyszłym roku.

Dyrektor szkoły, kierownik Zielonej Szkoły, opiekunowie, dzieci chcieliby szczególnie podziękować sponsorom tegorocznego wyjazdu, tj. Burmistrzowi Miasta i Gminy Wąchock, Radnym i Sołtysowi z Parszowa, Bankowi Spółdzielczemu w Wąchocku,  Pani Agnieszce Krogulec – Przewodniczącej Rady Rodziców, Ks. Jackowi Kowalikowi oraz wszystkim, którzy zaangażowali się w kiermasze szkolne. Za każdą złotóweczkę serdecznie DZIĘKUJEMY!